26.8.11

Πώς επιλέγουμε τον σωστό ιδιωτικό πάροχο ηλεκτρικού ρεύματος

Αναλυτικός οδηγός για να μην πέσουμε θύματα παραπλάνησης
Tο άνοιγμα των ιδιωτικών εταιρειών προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και στους οικιακούς καταναλωτές, που αποτελούν τη μεγαλύτερη «δεξαμενή πελατών», υπόσχεται χαμηλότερο κόστος· εγκυμονεί όμως και κινδύνους, αντίστοιχους με αυτούς που γνώρισαν και οι συνδρομητές σταθερής τηλεφωνίας με το άνοιγμα της αγοράς τηλεπικοινωνιών. Tα πρώτα κρούσματα παραπλάνησης καταναλωτών έκαναν ήδη την εμφάνισή τους και...
σε μια προσπάθεια προστασίας, η Pυθμιστική Aρχή Eνέργειας (ΡΑΕ) πέρα από τον νέο κώδικα που έχει καταρτίσει και αναμένει την έγκριση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος, Eνέργειας και Kλιματικής Aλλαγής (ΥΠΕΚΑ), προχώρησε και σε έναν οδηγό με χρήσιμες συμβουλές.


H «K» παρουσιάζει τα βασικότερα σημεία αυτού του οδηγού, που ο κάθε καταναλωτής θα πρέπει να έχει υπόψη του πριν υπογράψει σύμβαση με νέο πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας. Οταν θα δεχθούμε επίσκεψη ή τηλεφώνημα ενός εξουσιοδοτημένου εκπροσώπου - πωλητή, προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας, σημειώνουμε το ονοματεπώνυμό του, το όνομα της εταιρείας που εκπροσωπεί και τα στοιχεία επικοινωνίας της εταιρείας καθώς και τα δικά του, ενώ έχουμε διαθέσιμα τα δικά μας στοιχεία ηλεκτρικής κατανάλωσης. Aυτά βρίσκονται στον εκκαθαριστικό λογαριασμό της ΔEH που περιέχει πληροφορίες για την ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνουμε, την ισχύ παροχής μας, το ποσό που μας στοιχίζει και σε ποια τιμολογιακή κατηγορία ανήκουμε (π.χ. οικιακό, εμπορικό κ.λπ. τιμολόγιο). Τα στοιχεία αυτά συνθέτουν το «ενεργειακό μας προφίλ». Ο υπολογισμός του ενεργειακού μας προφίλ με βάση το έτος, σύμφωνα με τη PAE, είναι απαραίτητος, προκειμένου να συνυπολογίσουμε όλες τις εποχιακές μας συνήθειες στην κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας.


Το ενεργειακό μας προφίλ


Η χρήση των στοιχείων του «ενεργειακού μας προφίλ», βάσει των λογαριασμών ηλεκτρικού, είναι ο πιο ασφαλής οδηγός για να συγκρίνουμε κατά πόσο μας συμφέρει η νέα προσφορά.


Aφού αποκτήσουμε αυτή τη χρήσιμη γνώση, δεν βιαζόμαστε να αποδεχθούμε την προσφορά ή να υπογράψουμε συμβόλαιο. Για να καταλήξουμε στην πιο συμφέρουσα οικονομικά προσφορά, δεν πρέπει να αρκεστούμε σε αναφορές σε γενικά ποσοστά εκπτώσεων ή και σε τιμές που προσφέρουν οι εταιρείες ανά μονάδα κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας (δηλαδή kWh). Ο ορθότερος τρόπος σύγκρισης είναι ο υπολογισμός της νέας οικονομικής προσφοράς βάσει της δικής μας ετήσιας ενεργειακής κατανάλωσης, δηλαδή του ετήσιου «ενεργειακού μας προφίλ».


Tα επόμενα βήματα που πρέπει να κάνουμε είναι τα εξής: Δίνουμε τα στοιχεία του ετήσιου «ενεργειακού μας προφίλ» στον πωλητή και ζητάμε από τον ίδιο να μας δώσει εγγράφως μια οικονομική προσφορά με τις ισχύουσες τιμές της εταιρείας που εκπροσωπεί, για ένα 12μηνο, βάσει των στοιχείων του ετήσιου «ενεργειακού μας προφίλ». Να μας εκτιμήσει αντίστοιχα το κόστος για ένα 12μηνο με τις ισχύουσες τιμές του τωρινού μας προμηθευτή.


H προσφορά του πωλητή θα πρέπει να περιλαμβάνει τα εξής δύο τμήματα: α) Το κόστος για το έτος που αφορά μόνο στην κατανάλωση ρεύματος (με ΦΠΑ) και βασίζεται στις «ανταγωνιστικές χρεώσεις» (δηλαδή εκείνες που καθορίζει ο προμηθευτής). β) Το συνολικό κόστος για το έτος που αφορά στο σύνολο του λογαριασμού (με ΦΠΑ) και περιλαμβάνει, εκτός από τις ανταγωνιστικές χρεώσεις, και τις μονοπωλιακές χρεώσεις (δηλ. εκείνες που είναι ίδιες ανεξαρτήτως προμηθευτή, όπως χρεώσεις για το δίκτυο μεταφοράς, το δίκτυο διανομής, ΥΚΩ, το ειδικό τέλος ΑΠΕ), αλλά και τις «χρεώσεις προς τρίτους» (ΕΡΤ, δήμο κ.λπ.). Αν τα προγράμματα της εταιρείας προσφέρονται στη βάση της κατανάλωσης χρονικής διάρκειας μικρότερης του 4μήνου, θα πρέπει να ζητήσουμε διευκρινίσεις για τη μέθοδο υπολογισμού της κατανάλωσης που εφαρμόζει ο νέος προμηθευτής, δεδομένου ότι η πραγματική μας κατανάλωση καταμετράται από τη ΔΕΗ κάθε 4μηνο για τους οικιακούς και μικρούς εμπορικούς καταναλωτές και εκδίδεται ο εκκαθαριστικός λογαριασμός.


Πρέπει να θυμόμαστε ότι η σύγκριση μεταξύ δύο ή περισσοτέρων προσφορών είναι δυνατή μόνο όταν υπολογίζονται στην ίδια βάση, π.χ. εμπεριέχουν ΦΠΑ ή όχι, ειδικό φόρο κατανάλωσης ή όχι, το Ειδικό Τέλος Τελωνειακών Υπηρεσιών ή όχι.


Μην ξεχάσετε να ζητήσετε από τον πωλητή να σας ενημερώσει για τους σημαντικότερους όρους του νέου συμβολαίου και να σας δώσει γραπτώς τους γενικούς όρους προμήθειας της εταιρείας. Kαλό θα είναι να πάρετε προσφορές από περισσότερους από έναν προμηθευτή αλλά και μια δεύτερη γνώμη (π.χ. από συγγενή ή φίλο σας) για τη νέα προσφορά. Αναρωτηθείτε κατά πόσο αυτή είναι η καλύτερη προσφορά με βάση τη δική σας κατανάλωση και αν έχετε κι άλλα θέματα που θα θέλατε να διευκρινίσετε. Oι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η τηλεφωνική συγκατάθεση για αλλαγή προμηθευτή ισοδυναμεί με υπογραφή - αποδοχή του συμβολαίου.


Τι να προσέξετε


Προσέξτε την παραπλανητική επιχειρηματολογία που ενδέχεται να χρησιμοποιήσει ένας πωλητής, π.χ.: «Σας εξασφαλίζουμε 15% έκπτωση από τον λογαριασμό που πληρώνετε σήμερα». « Έρχομαι εκ μέρους του υπουργείου (ή και της ΡΑΕ) προκειμένου να σας ενημερώσω για την πλέον συμφέρουσα προσφορά». «Στην εταιρεία μας ανήκει το δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να είμαστε φθηνότεροι».


Ελέγξτε πριν υπογράψετε νέο συμβόλαιο προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας. Εκτός από την τιμή, θα πρέπει να αξιολογήσουμε και άλλα στοιχεία, όπως:


- Τις προσφερόμενες υπηρεσίες (π.χ. τρόπους πληρωμής λογαριασμών, συχνότητα αποστολής λογαριασμών, υπηρεσία εξυπηρέτησης πελατών).


- Την ελάχιστη διάρκεια του συμβολαίου.


- Την ύπαρξη οικονομικής επιβάρυνσης σε περίπτωση που διακόψουμε τη σύμβαση πριν από τη λήξη της.


- Το ύψος και τους όρους καταβολής της «Εγγύησης πληρωμών».


- Πότε θα ενεργοποιηθεί η υπηρεσία μετά την υπογραφή του συμβολαίου.


πηγή: Xρυσα Λιαγγου, kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Καλημέρα!!!!!!  Σήμερα έχουν γενέθλια 2 πολύ σπουδαίοι ποδοσφαιριστές, ο Cristiano Ronaldo και ο Neymar Jr.  Είναι πολύ σημαντική μέρα επ...