Του Γιώργου Ανδρή
Σήμερα αναμένεται να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης η κοινή υπουργική απόφαση βάσει της οποίας ορίζονται οι διαδικασίες και οι προϋποθέσεις του μέτρου της απόσυρσης. Ωστόσο, οι πολίτες θα μπορούν να αποσύρουν τα παλιά τους αυτοκίνητα τουλάχιστον δέκα ημέρες μετά τη δημοσίευση, θέτοντας ως ημέρα εκκίνησης την 24η Φεβρουαρίου.
Μετά την παράδοση του οχήματος στα κέντρα ανακύκλωσης της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος θα πρέπει οι ιδιοκτήτες των Ι.Χ. να περιμένουν τουλάχιστον 13 ημέρες για να παραλάβουν το καινούριο τους αυτοκίνητο βάσει της ΚΥΑ. Στελέχη της αγοράς εκτιμούν πως σε καμία περίπτωση το όριο των 13 ημερών που θέτει η ΚΥΑ δεν είναι εφικτό, όπως ακριβώς δηλαδή έγινε και στην απόσυρση του 2009. Επίσης, εκτιμούν πως το «γρηγορόσημο» θα γνωρίσει μεγάλη έξαρση, ενώ αλαλούμ θα προκληθεί και με την παραχώρηση του δικαιώματος τόσο από εμπόρους όσο και από ιδιώτες καταναλωτές.Στην προηγούμενη απόσυρση το «γρηγορόσημο» άγγιξε έως και τα 400 ευρώ λίγο πριν από τη λήξη του μέτρου καθώς οι ιδιοκτήτες παλαιών Ι.Χ. είχαν να λαμβάνουν χρήματα από το Δημόσιο.
Στη φετινή απόσυρση η δημοσιοποίηση επαναφοράς του μέτρου φαίνεται πως ήταν αρκετή για να «ανοίξει» την όρεξη των επιτήδειων, οι οποίοι δεν διστάζουν πριν ακόμη ξεκινήσει το μέτρο να ζητούν «γρηγορόσημο» για να εξυπηρετούνται άμεσα οι αιτήσεις των πελατών των αντιπροσωπιών. Μάλιστα, το τίμημα είναι ανάλογο με την κίνηση που έχει κάθε υπηρεσία και κυμαίνεται από 50 ευρώ και άνω.
Φόβοι εκφράζονται και για πιθανό αλαλούμ που θα συμβεί στις 14 νέες Διευθύνσεις Μεταφορών που συστάθηκαν μετά τον Καλλικράτη και ακόμη δεν έχουν στελεχωθεί!
Υπέρ και κατά
Η φετινή απόσυρση έχει πολλά κοινά στοιχεία με εκείνη του 2009, ωστόσο, εξαιρούνται τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα Ι.Χ. καθώς και τα επαγγελματικά. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Σύνδεσμος των Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος θα προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας αλλά και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για αθέμιτο ανταγωνισμό.
Το δεύτερο μεγάλο ζήτημα που έχει προκύψει από την ΚΥΑ αφορά στα Ι.Χ. που έχουν «πλασματική» πρώτη άδεια κυκλοφορίας στη χώρα μας, και περιλαμβάνει τα οχήματα που έχουν αγοραστεί από τον ΟΔΔΥ, αλλά και στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα, καθώς μπορεί να έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά στη χώρα μας το 2002 αλλά η πραγματική τους ηλικία να είναι πολύ παλαιότερη.
Λύση
Στην πρώτη περίπτωση των οχημάτων, τα οποία προέρχονται από τον ΟΔΔΥ, δόθηκε λύση και οι κάτοχοί τους θα μπορούν να τα αποσύρουν αν οι επιτροπές των κατά τόπους Διευθύνσεων Μεταφορών των Περιφερειών βεβαιώσουν πως το όχημα έχει κυκλοφορήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα πριν από τις 31/12/1998 ασχέτως τι αναγράφεται στην άδειά του.
Το ίδιο θα μπορούσε να είχε συμβεί και για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα Ι.Χ., αλλά κάτι τέτοιο δεν έγινε, με αποτέλεσμα οι κάτοχοι παλαιών αυτοκινήτων με 1η άδεια κυκλοφορίας μετά την 1η/1/1999 να μην μπορούν να τα αποσύρουν.
Επίσης, δεν επιτρέπεται η απόσυρση Ι.Χ. με 1η άδεια κυκλοφορίας μετά τις 31/12/1998, αποκλείοντας χιλιάδες κατόχους να τα αντικαταστήσουν με καινούρια.
Εξαίρεση
Από τη φετινή απόσυρση έχουν εξαιρεθεί τα Ι.Χ. με κινητήρες άνω των 2 λίτρων, τα οποία μπορεί να αφορούν μόλις το 3% της συνολικής αγοράς, αλλά αποτελούν το 45% των δημοσιονομικών εσόδων από την αγορά αυτοκινήτου.Στα υπέρ συγκαταλέγονται, μεταξύ άλλων, η χρονική διάρκεια της απόσυρσης, η αύξηση των πωλήσεων και κατ' επέκταση των δημοσιονομικών εσόδων, η προστασία του περιβάλλοντος, η βελτίωση της οδικής ασφάλειας και τέλος το μέτρο θα αποτελέσει ανάσα ζωής για χιλιάδες επιχειρηματίες, αλλά και για δεκάδες χιλιάδες εργαζομένους του κλάδου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου