18.10.10

Συνέπειες Μνημονίου: Ένας στους 11 ζει με συσσίτιο

ΝΑΙ ....ΑΛΛΑ ΟΜΩΣ ΟΛΟΙ ΟΙ ΤΡΑΠΕΖΙΤΕΣ ΚΑΙ ΟΛΟ ΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΜΑΣ ΔΙΝΟΥΝ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ Ο ΔΕ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΤΟΥ ΠΑΙΡΝΟΥΝ ΒΡΑΒΕΙΑ
Γροθιά στο στομάχι αποτελεί η πρώτη δημοσκόπηση για τις κοινωνικές συνέπειες του Μνημονίου
και των.....
σκληρών οικονομικών μέτρων που έλαβε η κυβέρνηση για να αντιμετωπίσει την κρίση.
Σχεδόν 7 μήνες μετά τις μαζικές περικοπές αποδοχών και συντάξεων, με την ανεργία να καλπάζει πάνω απ' το 12% και τον φόβο για το αύριο να μεγεθύνεται, από έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών -που βασίστηκε σε απαντήσεις 1.200 κατοίκων της Αττικής- συνάγεται ότι ένας στους 11 κατοίκους του νομού άνω των 18 ετών, ή αναλογικά σχεδόν 400.000 άνθρωποι, ζουν στην ανέχεια και στρέφονται συχνά για βοήθεια σε ιδρύματα κοινωνικής μέριμνας, σε εκκλησίες ή σε δημόσιες υπηρεσίες αλληλεγγύης (σ.σ. συσσίτια δήμων, κοινωνικά παντοπωλεία, δωρεάν παροχές σε είδος, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη κ.ά.)

Τα βάρη στη μέση ηλικία
Παράλληλα, ενώ η οικογένεια επιφορτίζεται με όλο και μεγαλύτερα οικονομικά βάρη -με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται οι ηλικίες 45-59 ετών- σχεδόν 4 στους 10 πολίτες απευθύνονται συχνά για οικονομική βοήθεια εκτός του στενού οικογενειακού τους περιβάλλοντος, ενώ περίπου 800.000 άτομα (17%) έχουν στραφεί στην «ανταλλακτική οικονομία» και στην αλληλοϋποστήριξη.
Αλλοι τόσοι, για να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους, το τελευταίο διάστημα βγάζουν στο σφυρί οικογενειακά κειμήλια, νομίσματα και αντικείμενα αξίας που είχαν στο μπαούλο.
Γενικά, οι 6 στους 10 έχουν επηρεαστεί δυσμενώς σε τομείς όπως η διατροφή, η ένδυση και η ψυχαγωγία.

Από τη δημοσκόπηση που διενεργήθηκε υπό την εποπτεία του πρέδρου του τμήματος Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου, Επαμεινώνδα Ε. Πανά, γίνεται σαφές ότι η οικονομική κρίση έχει ήδη αρχίσει να προκαλεί μεγάλες αλλαγές στον τρόπο ζωής και στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων που σφίγγουν όλο και πιο πολύ το ζωνάρι, ενώ σταδιακά μεταλλάσσεται σε κοινωνική κρίση με θύματα τις πιο ευάλωτες ομάδες.
Μετά την πρώτη δόση μέτρων για την εφαρμογή του Μνημονίου, οι περισσότεροι ξοδεύουν λιγότερα για ψώνια και για τρόφιμα, υποκατέστησαν με φτηνότερα προϊόντα αυτά στο καθημερινό τραπέζι τους, κλείστηκαν στο σπίτι ενώ άρχισαν να μετακινούνται περισσότερο με τα δημόσια μέσα μεταφοράς, για να γλιτώσουν τα έξοδα της βενζίνης.
Πολλοί, επίσης, αναγκάστηκαν να αλλάξουν μόνιμο τρόπο διαμονής ακόμη και να φύγουν στο εξωτερικό, ενώ όλο και περισσότεροι καταφεύγουν στην οικογένεια για οικονομική στήριξη, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η ανάγκη πρόσθετης εργασίας για την ενίσχυση του οικογενειακού εισοδήματος, όπως αναφέρει η Ελευθροτυπία.
Η έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου έγινε τηλεφωνικά στην Αττική από τις 20 έως τις 27 Σεπτεμβρίου σε δείγμα 1.200 ατόμων, ηλικίας από 18 ετών και πάνω. Ρωτήθηκαν εργαζόμενοι, άνεργοι, επιχειρηματίες αγρότες, φοιτητές, συνταξιούχοι και μη εργαζόμενοι. Οι περισσότεροι χαρακτήρισαν την οικονομική τους κατάσταση δύσκολη (42,9%) και πολύ δύσκολη (33,7%), το 14,6% «ανεκτή», ενώ μόλις το 8,8% απάντησε ότι η κατάστασή του ήταν άνετη και πολύ άνετη.

Κόβουμε έξοδα φαγητού
Περισσότεροι από 6 στους 10 ερωτηθέντες απάντησαν ότι έχουν μειώσει «πολύ ή πάρα πολύ» την κατανάλωση τροφίμων ή το ποσό των χρημάτων που δαπανούσαν στο σουπερμάρκετ μετά την άνοιξη, που ψηφίστηκε το Μνημόνιο. Το ποσοστό είναι σημαντικά χαμηλότερο για τους νέους ηλικίας 18-29 ετών έναντι των μεγαλύτερων σε ηλικία (42% έναντι 64%) ενώ για τους συνταξιούχους το ποσοστό φτάνει το 70%.

Εκτός από λιγότερα, οι καταναλωτές ψωνίζουν πλέον και φτηνότερα προϊόντα. Συνολικά 6 στους 10 έχουν υποκαταστήσει κάποια συνηθισμένα τρόφιμα με άλλα πιο φτηνά, μια εξέλιξη που επιβεβαιώνεται και από τα ολοένα και περισσότερο διευρυνόμενα μερίδια αγοράς των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στα σουπερμάρκετ. Και σε αυτή την περίπτωση, οι νεότεροι ακολουθούν από μακριά τις μεγαλύτερες ηλικίες.
Αντίστοιχο ποσοστό καταναλωτών έχει υποκαταστήσει με φτηνότερα προϊόντα και άλλα καταναλωτικά είδη (ένδυση, είδη οικιακής χρήσης κ.ά.). Οι γυναίκες μάλιστα σε μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι οι άντρες (62% έναντι 57%) ενώ για το 48% των νεότερων ηλικιών τα ψώνια συνεχίζουν να φέρουν «επώνυμη» σφραγίδα.
nikos-controinformazione.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: